Konflikty prežíva každý človek a nemožno im zabrániť, pretože inštinktívno-emocionálne stavy a sklony človeka sa domáhajú uspokojenia, pričom narážajú na zábrany.
S. Freud
Schopnosť riešiť konflikty na pracoviskách znamená mať tímovú spoluprácu, psychickú pohodu zamestnancov a dosahovať výkony.
Konflikty sa zatiaľ stále vnímajú v negatívnom duchu.
Sú však aj akýmsi impulzom, kedy TÍM „nespí“, „tvorí“, „vie hľadať viac možností“ pokiaľ vie konflikty riešiť efektívne a profesionálne.
- Nepochopenia informácii, inštrukcii
- Vypätých alebo stresových situácii
- Nedorozumenia
- Z nejasnej komunikácie
- Nenaplnených očakávaní a následnej frustrácie
- Iného tempa práce u každého z nás
- Nepochopenia medzi jednotlivými oddeleniami
- Presadzovaním vlastných záujmov
- Prechádzanie z pracovnej témy a zasahovanie do osobných záležitostí
- Zastrašovaním
Ako zvládnuť konflikt?
V nasledujúcich riadkoch vám ponúkam menší „návod“ ako si v konfliktných situáciách pomôcť:
Prejaviť záujem – opýtať sa v čom a kde je problém.
Nájdite problém – Nájdete riešenia
Dôležitým krokom je priznanie a uvedomenie, že konflikt existuje.
Konflikt sa sám nevyriešiť, keď ho budeme ignorovať.
Často zabúdame pozrieť najskôr na seba. Nie sme neomylní, takže chyba môže byť aj u nás.
Pomáha aktívne počúvanie. Zdá sa vám to samozrejmé a jednoduché? Či v tom pracovnom alebo súkromnom živote opak býva pravdou. Tréning robí majstra. 🙂
Za každým konfliktom je určitý pocit a nenaplnená potreba.
Podľa Marshalla B. Rosenberga vieme efektívne riešiť konflikt v štyroch krokoch a NENÁSILNOU KOMUNIKÁCIOU vyjadríme čo je V NÁS ŽIVÉ.
1.
Pozorovanie
2.
Pocity
3.
Potreby
4.
Vyslovenie žiadosti / prosby pozitívnymi slovami
Ak druhá strana nemá záujem o riešenie konfliktu, otvára sa niekoľko možností, ktoré na pracovisku máte. Ako problém riešiť a kedy ktorú službu využiť som zhrnula nižšie.
Emócie v spojení s našimi nenaplnenými potrebami s nami dokážu pekne zamávať a pod ich vplyvom vieme konflikt vyeskalovať. Preto sa snažme zostať pokojní, druhou stranou je tiež človek. Ľahšie sa povie ako urobí? Presne tak. Tréning a prax robí majstrov.
Ako som už vyššie napísala, konflikt dokáže byť pre tím aj impulzom. Tak buďte zvedaví. Za každým konfliktom je nenaplnená potreba.
Pokiaľ je to možné, snažte sa nájsť spoločnú reč, hľadať riešenia. Ak to možné nie je, vždy máte možnosť osloviť tretiu stranu, ktorá vám v tom pomôže. Takouto stranou môže byť supervízor, mediátor, poradca.
Organizácia je „živý organizmus“, preto je prirodzené, že sa v nej konflikty vyskytujú. Pre zamestnancov môže byť akousi „barličkou“ vedieť, kde a na koho sa v prípade potreby môžu obrátiť.
Organizácia, ktorá vie na koho sa obrátiť, je pripravená a zamestnancom je oporou.
Všetko čo robíme, robíme v snahe naplniť svoje potreby.
Marshall B. Rosenberg
Čo vám viem ponúknuť?
Pokiaľ chcete mať tím, ktorí bude vedieť riešiť konflikty, mať tímového ducha, jeho komunikácia bude jasná, informácie pochopené a tím sa bude rešpektovať, tak v tom vám rada pomôžem prevenciou alebo edukáciou alebo riešením konkrétneho konfliktu.
- Supervíziou
- Facilitáciou
- Poradenstvom
- Teambuildingom
- Sociálnopsychologickými stretnutiami
- Školskou a rovesníckou mediáciou
- Supervíziou
- Prednáškami
- Facilitáciou
- Sociálnopsychologickými stretnutiami
- Školskou a rovesníckou mediáciou
- Mediáciou
- Facilitáciou
- Supervíziou
- Poradenstvom
- Školskou a rovesníckou mediáciou
Mediácia je mimosúdne riešenie sporov
Mediáciou je možné riešiť svoje spory/konflikty, ktoré vznikli medzi stranami z ich zmluvného alebo iného právneho vzťahu, dobrovoľne mimosúdnou cestou prostredníctvom mediátora, ktorý je v sporoch nestranný, nezaujatý a nezávislý.
V sporoch, v ktorých je možné mediáciu uplatniť, sa upriamuje pozornosť na spokojnosť na oboch stranách sporu, s rýchlejším priebehom a menšími nákladmi oproti súdnymi procesom, pri zachovaní dôvery a dôvernosti v neformálnom mediačnom stretnutí s orientáciou na budúcnosť.
Mediátor
Mediáciu vykonáva mediátor podľa zákona č. 420/2004 o mediácii a o doplnení niektorých zákonov.
Podľa § 3
Je každá fyzická osoba zapísaná v registri mediátorov, na ktorej sa osoby zúčastnené na mediácii dohodnú a ktorá s osobami zúčastnenými na mediácii uzavrie dohodu o začatí mediácie podľa §14 ods. 1.
Podľa § 4
Vykonáva svoju činnosť osobne, čestne, svedomito, nezávisle, nestranne, dôsledne, s náležitou odbornou starostlivosťou, a pritom dbá na účelnosť a hospodárnosť výkonu mediácie.
Výhody a princípy mediácie
- Je možné zahájiť ju okamžite
- Pre strany je dobrovoľná
- Dôverný priestor
- Nestranná a neutrálna
- Zmena súperenia na spoluprácu
- Strany majú rovnaký priestor
- Orientácia na budúcnosť
- Rýchla a časovo úsporná
- Sloboda rozhodovania
- Dostupná
- Cenovo prijateľná
- Zlepšenie komunikácie
- Prevzatie zodpovednosti stranami
- Hľadanie nových možnosti a alternatív
Spory vhodné k mdiácií
- Partnerské / Manželské
- Rodinné
- Majetkové: bezpodielové a podielové vlastníctvo
- Susedské
- Pracovné
- Školské
- Obchodné
Zákon č. 420/ 2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov
§ 7 Dohoda o riešení sporu mediáciou
- Dohoda o riešení sporu mediáciou je písomná dohoda medzi osobami zúčastnenými na mediácii o tom, že všetky alebo niektoré spory, ktoré medzi nimi vznikli alebo vzniknú v určenom zmluvnom vzťahu alebo inom právnom vzťahu, sa pokúsia vyriešiť mediáciou.
§ 15 Účinky dohody o mediácii
- Dohoda, ktorá vznikla ako výsledok mediácie, má písomnú formu a je pre osoby zúčastnené na mediácii záväzná.
Spotrebiteľské spory
..sú spory, ktoré vznikli spotrebiteľskou zmluvou medzi dodávateľom a spotrebiteľom, bez ohľadu na právnu formu. Spotrebiteľské spory je možné riešiť mimosúdnou cestou, prostredníctvom mediátorov, ktorí sa riešením takých sporov zaoberajú, či už samostatne alebo prostredníctvom mediačných centier, prípadne pomocou rozhodcovských súdov či subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov, ktorých zoznam zverejňuje Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
- Ako Mediátorka,
MEDIÁCIU V SPOTREBITEĽSKÝCH SPOROCH NERIEŠIM .
Proces mediácie
- Kontaktovanie a informovanie sa stranou alebo stranami mediátora
- Strany hovoria k mediátorovi, ktorému ozrejmia vlastné vnímanie situácie
- Komunikácia medzi stranami je vedená mediátorom
- Strany hľadajú za pomoci mediátora všetky možné riešenia
- Vybratie riešenia stranami
- Spísanie dohody mediátorom, ktorá je pre strany ZÁVÄZNÁ
Výsledok a cieľ mediácie
- je, aby strany s asistenciou mediátora a vzájomnou komunikáciou dospeli k takej stabilnej dohode, s ktorou budú uzrozumené aj do budúcna. Dohoda bude založená na ich skutočnej vôli, pokrytia potrieb a možností.
Právna stránka PRIEBEHU MEDIÁCIE
§ 14 ZAČIATOK mediácie, KONIEC mediácie, KNIHA mediácie
1) V dohode o začatí mediácie sa osoby zúčastnené na mediácie s mediátorom DOHODNÚ na mediácie konkrétneho sporu, dohoda musí mať písomnú formu.
(2) Ak odsek 3 neustanovuje inak, začína sa mediácia uzavretím dohody o začatí mediácie osobami zúčastnenými na mediácii alebo zástupcami konajúcimi v rozsahu oprávnenia konať za zastúpeného a mediátorom a jej zápisom do knihy mediácii vedenej mediátorom. Zápis dohody o začatí mediácie a zápis o skončení mediácie podľa tohto zákona v knihe mediácii má pre plynutie premlčacej lehoty a zánik práva rovnaké právne účinky ako uplatnenie práva na súde.
Mediácia podľa § 14 ods. (8) končí:
a) dňom uzavretia dohody, ktorá je výsledkom mediácie,
b) dňom písomného vyhlásenia mediátora po konzultácii s osobami zúčastnenými na mediácii, že mediácia nebude pokračovať,
c) dňom právoplatnosti rozhodnutia o dočasnom pozastavení činnosti mediátora alebo dňom právoplatnosti rozhodnutia o vyčiarknutí mediátora z registra mediátorov,
d) dňom, keď mediátor odmietol k dohode, ktorá je výsledkom mediácie, pripojiť svoj podpis; túto skutočnosť mediátor zaznamená s uvedením dôvodu v zápisnici,
e) dňom doručenia písomného vyhlásenia osoby zúčastnenej na mediácii adresovaného mediátorovi, že mediácia je skončená, alebo
f) dňom doručenia písomného vyhlásenia jednej z osôb zúčastnených na mediácii adresovaného druhej osobe zúčastnenej na mediácii a mediátorovi, že mediácia je skončená,
g) dňom, keď účastník mediácie spor, ktorý je predmetom mediácie, predložil na rozhodnutie súdu alebo rozhodcovskému orgánu,
h) uplynutím 90 dní v prípade mediácie spotrebiteľského sporu a v ostatných prípadoch uplynutím šiestich mesiacov od začatia mediácie, ak si osoby zúčastnené na mediácii v ostatných prípadoch nedohodli dlhšiu dobu, po ktorej uplynutí sa mediácia skončí,
i) dňom smrti alebo vyhlásenia za mŕtveho mediátora alebo niektorého účastníka mediácie; to neplatí, ak mediáciu vykonával mediátor v mediačnom centre.
MENTORING pre mediátorov
V procese mentorovania sa môžete poradiť so skúsenejším človekom v oblasti, ktorú vykonáva a ktorá vás zároveň oboch zaujíma.
Pár slov odo mňa pre vás k mediácii o tom, čo vás zaujíma a čo by ste mali vedieť.
Dôležité odkazy
V organizáciách, firmách a na školách pracujem ako supervízor, mentor, mediátor, facilitátor, poradca.
Pre lepšiu orientáciu v jednotlivých profesiách a k tomu, čo je pre vás vhodné, vám pomôže tabuľka nižšie.
Prostredníctvom vyplnenia predbežného formulára, vieme spoločne pripraviť takú službu, ktorá bude vašej organizácii prospešná.
Najlepšie čo môžete pre organizáciu a zamestnancov urobiť, je problémovým situáciám predchádzať.
Pre viac informácií ma neváhajte kontaktovať
Je vhodné vedieť sa ako jednotlivec alebo organizácia zorientovať a rozlíšiť kedy ktorú službu využiť, aby intervencia prebehla vo váš prospech:
- Povzbudenie supervidovaného pri práci s klientmi, nakoľko čelia aj emocionálnej námahe
- Poskytnutie supervidovanému profesionálnu istotu
- Zlepšenie kvality práce supervidovaného s klientmi
- Predchádzať prevenciou syndrómu vyhorenia, ťažkostiam spojeným v pracovnej sfére
- Poskytnutie supervidovanému alternatívne videnia riešenia situácii
- Prispenie novými myšlienkami, videnie viac uhlov pohľadu
- Podporenie zmien na pracovisku
- Rôzni supervízory by vymenovali a definovali ďalšie a ďalšie ciele supervízie.