Školská mediácia
- samotnú možnosť riešenia konfliktov na pôde školy za prítomnosti certifikovaného mediátora. Spory, ktoré vznikli medzi pedagógmi, pedagógom a žiakom, pedagógom a rodičom, riaditeľom a pedagogickým zborom. Mediácia v školskom prostredí predstavuje možnosť riešenia konfliktov cestou zmierovania.
- druhou možnosťou je viesť pedagógov a žiakov v sociálnych a komunikačných zručnostiach tak, aby zvládali riešiť dennodenné konflikty s ľahkosťou s čo najmenšou emočnou záťažou aj bez prítomnosti tretej osoby.
Cieľ školskej mediácie:
- budovanie dôvery a rešpektu k iným názorom
- venovanie pozornosti rozhovorom s kolegami, ktorí prichádzajú do kontaktu s rodičmi
- vedieť prijímať pozitívne aj negatívne informácie
- získavanie poznania, aké motivačné stimuly sú pre členov pedagogického tímu dôležité
- poznanie, čo je dôležité pre kvalitný tím, aké sú bariéry dobrého tímu
- zlepšenie klímy na škole ale aj v školských triedach
- oboznámenie sa s rovesníckou mediáciou na škole
Rovesnícka mediácia
Je mediácia, kedy rovesník (žiak) pomáha svojim spolužiakom riešiť ich vlastný problém z pozície tretej neutrálnej strany. Najčastejšie využitie rovesníckej mediácie je pri slovných útokoch, šikanovaní, nevhodnom správaní, ohováraní, bitkách a pod.
Rovesnícka mediácia je vhodná pre žiakov cca od 5-teho ročníka ZŠ.
Mladšie ročníky sa môžu zatiaľ učiť cez rôzne aktivity ako si napr. navzájom pomáhať.
Cieľ rovesníckej mediácie:
- prevencia pred sociálnopatologickými javmi
- pokles počtu konfliktov na škole
- naučenie žiakov efektívne a neagresívne odvrátiť agresívne jednanie
- opatrenia na ochranu detí pred negatívnymi vzormi správania v prostredí školy
- naučení žiakov vnímať, rešpektovať názory druhých, kritickému mysleniu, sociálnej tolerancii
- pomoc pri odhaľovaní šikanovania
- zníženie vzájomne prejavovanie verbálnych útokov medzi spolužiakmi
- snaha o zvnútornenie prejavov vzájomnej tolerancie v triedach
- odbremenenie pedagógov od riešenia sporov a konfliktov vzniknutých medzi žiakmi
- odstraňovanie bariér vyplývajúcich z rozdielneho socioekonomického postavenia rodiny, kultúrnych rozdielov a iných rozdielov
Školskú a rovesnícku mediáciu sme na Slovensku predstavili osobne aj online prostredníctvom webinárov veľkému množstvu pedagógov a vedeniu škôl.
Doteraz sme realizovali osobne školskú a rovesnícku mediáciu na viac ako 16 školách.
Konkrétne podrobnejšie realizovanie s danou témou si môžete pozrieť na https://aveprosperita.sk/projekt-skolska-a-rovesnicka-mediacia/ kde nájdete aj 12 škôl, na ktorých sa realizoval projekt „Školská a rovesnícka mediácia ako nástroj prevencie šikanovania a ďalších sociálnopatologických javov“. Daný projekt sa podarilo realizovať aj počas pandémie COVID- 19.
Ďalšie realizácie so 4 školami nájdete na https://aveprosperita.sk/skolska-a-rovesnicka-mediacia/.
Počas pôsobenia na školách som prišla do kontaktu so stovkami pedagógmi a žiakmi.
Ako lektorka som sa toho veru veľa naučila a naozaj len s pár myšlienkami sa podelím.
Žiak má záujem byť vypočutý...
... a keď dostane tú správnu príležitosť, vždy má čo povedať.
Nie každý žiak bude rovesníckym mediátorom ale ...
... nadobudnuté zručnosti a vedomosti zo vzdelávania bude vedieť využiť v rôznych životných situáciách.
Žiak túži po dôvere pedagóga...
.. a má záujem pomáhať svojim rovesníkom.
Školská a rovesnícka mediácia má na škole šancu, ak ju vedenie podporí....
.... ale aj bez podpory sa tam nájdu úžasní pedagógovia, ktorí to nevzdávajú.
O svojich problémoch sa žiaci ...
...zdôveria skôr rovesníkovi ako staršej osobe.
Počuť žiaka/študenta hovoriť svoj názor ...
... otvára nové perspektívy aj nám dospelým.
Pre niekoho "trojkár" alebo "drzáň"...
... pre iného prirodzený vodca, ktorý vie byť v správny čas, na správnom mieste.
Školskú a rovesnícku mediáciu vidia pedagógovia ako príležitosť ...
.... v pomoci sebe aj žiakom.
Máme záujem
Vyplnený formulár slúži na vytvorenie predbežnej cenovej ponuky pre objednávateľa, ktorý má záujem o školskú a rovesnícku mediáciu a zároveň ma informujete o približnej vašej predstave a vašich potrebách na škole.
Spätná väzba žiakov
Fascinujú ma výroky, myšlienky, pohľad, záujem žiakov a študentov a vždy sú pre mňa inšpiratívni.
Máte možnosť nahliadnuť na zrealizované projekty na konkrétnych školách, ako aj prečítať si názory koordinátorov, ktorými boli pedagógovia pôsobiaci na danej škole.