Konflikty prežíva každý človek a nemožno im zabrániť, pretože inštinktívno-emocionálne stavy a sklony človeka sa domáhajú uspokojenia, pričom narážajú na zábrany.
S. Freud
Schopnosť riešiť konflikty na pracoviskách znamená mať tímovú spoluprácu, psychickú pohodu zamestnancov a dosahovať výkony.
Konflikty sa zatiaľ stále vnímajú v negatívnom duchu.
Sú však aj akýmsi impulzom, kedy TÍM „nespí“, „tvorí“, „vie hľadať viac možností“ pokiaľ vie konflikty riešiť efektívne a profesionálne.
- Nepochopenia informácii, inštrukcii
- Vypätých alebo stresových situácii
- Nedorozumenia
- Z nejasnej komunikácie
- Nenaplnených očakávaní a následnej frustrácie
- Iného tempa práce u každého z nás
- Nepochopenia medzi jednotlivými oddeleniami
- Presadzovaním vlastných záujmov
- Prechádzanie z pracovnej témy a zasahovanie do osobných záležitostí
- Zastrašovaním
Ako zvládnuť konflikt?
V nasledujúcich riadkoch vám ponúkam menší „návod“ ako si v konfliktných situáciách pomôcť:
Prejaviť záujem – opýtať sa v čom a kde je problém.
Nájdite problém – Nájdete riešenia
Dôležitým krokom je priznanie a uvedomenie, že konflikt existuje.
Konflikt sa sám nevyriešiť, keď ho budeme ignorovať.
Často zabúdame pozrieť najskôr na seba. Nie sme neomylní, takže chyba môže byť aj u nás.
Pomáha aktívne počúvanie. Zdá sa vám to samozrejmé a jednoduché? Či v tom pracovnom alebo súkromnom živote opak býva pravdou. Tréning robí majstra. 🙂
Za každým konfliktom je určitý pocit a nenaplnená potreba.
Podľa Marshalla B. Rosenberga vieme efektívne riešiť konflikt v štyroch krokoch a NENÁSILNOU KOMUNIKÁCIOU vyjadríme čo je V NÁS ŽIVÉ.
1.
Pozorovanie
2.
Pocity
3.
Potreby
4.
Vyslovenie žiadosti / prosby pozitívnymi slovami
Ak druhá strana nemá záujem o riešenie konfliktu, otvára sa niekoľko možností, ktoré na pracovisku máte. Ako problém riešiť a kedy ktorú službu využiť som zhrnula nižšie.
Emócie v spojení s našimi nenaplnenými potrebami s nami dokážu pekne zamávať a pod ich vplyvom vieme konflikt vyeskalovať. Preto sa snažme zostať pokojní, druhou stranou je tiež človek. Ľahšie sa povie ako urobí? Presne tak. Tréning a prax robí majstrov.
Ako som už vyššie napísala, konflikt dokáže byť pre tím aj impulzom. Tak buďte zvedaví. Za každým konfliktom je nenaplnená potreba.
Pokiaľ je to možné, snažte sa nájsť spoločnú reč, hľadať riešenia. Ak to možné nie je, vždy máte možnosť osloviť tretiu stranu, ktorá vám v tom pomôže. Takouto stranou môže byť supervízor, mediátor, poradca.
Organizácia je „živý organizmus“, preto je prirodzené, že sa v nej konflikty vyskytujú. Pre zamestnancov môže byť akousi „barličkou“ vedieť, kde a na koho sa v prípade potreby môžu obrátiť.
Organizácia, ktorá vie na koho sa obrátiť, je pripravená a zamestnancom je oporou.
Všetko čo robíme, robíme v snahe naplniť svoje potreby.
Marshall B. Rosenberg
Čo vám viem ponúknuť?
Pokiaľ chcete mať tím, ktorí bude vedieť riešiť konflikty, mať tímového ducha, jeho komunikácia bude jasná, informácie pochopené a tím sa bude rešpektovať, tak v tom vám rada pomôžem prevenciou alebo edukáciou alebo riešením konkrétneho konfliktu.
- Supervíziou
- Facilitáciou
- Poradenstvom
- Teambuildingom
- Sociálnopsychologickými stretnutiami
- Školskou a rovesníckou mediáciou
- Supervíziou
- Prednáškami
- Facilitáciou
- Sociálnopsychologickými stretnutiami
- Školskou a rovesníckou mediáciou
- Mediáciou
- Facilitáciou
- Supervíziou
- Poradenstvom
- Školskou a rovesníckou mediáciou
V organizáciách, firmách a na školách pracujem ako supervízor, mentor, mediátor, facilitátor, poradca.
Pre lepšiu orientáciu v jednotlivých profesiách a k tomu, čo je pre vás vhodné, vám pomôže tabuľka nižšie.
Prostredníctvom vyplnenia predbežného formulára, vieme spoločne pripraviť takú službu, ktorá bude vašej organizácii prospešná.
Najlepšie čo môžete pre organizáciu a zamestnancov urobiť, je problémovým situáciám predchádzať.
Pre viac informácií ma neváhajte kontaktovať
Je vhodné vedieť sa ako jednotlivec alebo organizácia zorientovať a rozlíšiť kedy ktorú službu využiť, aby intervencia prebehla vo váš prospech:
- Povzbudenie supervidovaného pri práci s klientmi, nakoľko čelia aj emocionálnej námahe
- Poskytnutie supervidovanému profesionálnu istotu
- Zlepšenie kvality práce supervidovaného s klientmi
- Predchádzať prevenciou syndrómu vyhorenia, ťažkostiam spojeným v pracovnej sfére
- Poskytnutie supervidovanému alternatívne videnia riešenia situácii
- Prispenie novými myšlienkami, videnie viac uhlov pohľadu
- Podporenie zmien na pracovisku
- Rôzni supervízory by vymenovali a definovali ďalšie a ďalšie ciele supervízie.